Wiskunde
in Basisschool De Bommesaar
Het wiskundeonderwijs in onze basisschool omvat een aantal belangrijke aspecten.
Met wiskunde streven we ernaar dat de kinderen vanuit hun totale persoonlijkheid, een aantal fundamentele inzichten, kenniselementen en vaardigheden verwerven die ze nodig hebben om te functioneren in de maatschappij en/of in hun verdere studieloopbaan.
Met andere woorden:
Wiskundige initiatie en wiskunde in onze basisschool wil aansluiten bij de behoefte van kinderen om vat te krijgen op zichzelf en hun omringende wereld.
Daarom bieden we hen kansen om hun leef - en belevingswereld te mathematiseren.
We laten hen:
- exploreren, experimenteren en handelen;
- het eigen handelen verwoorden door het ontwikkelen van een wiskundetaal;
- wiskundige begrippen, relaties en structuren verwerven;
- samen met anderen naar oplossingen zoeken voor probleemsituaties;
- reflecteren op het eigen handelen en dat van anderen en indien nodig bijsturen, differentiëren en remediëren.
Wiskunde
Wie |
Wat |
Hoe |
Waar |
Wanneer |
Kleuterschool |
Totaalmethode: Confetti |
Iedere leeftijd heeft zijn eigen handleiding |
Klas |
Doorheen het jaar |
Kleuterschool |
Wiskundige spellen |
Zie inventaris leermiddelen |
Klas |
Doorheen het jaar |
Kleuterschool |
Begrippenlijst wiskunde |
Bewust omgaan met woorden en begrippen |
Klas |
Doorheen het jaar |
Lagere school |
Methode: Reken Maar |
Ieder leerjaar heeft zijn eigen handleiding |
Klas |
Doorheen het jaar |
Lagere school |
Wandplaat: referentietabellen – en maten per klas |
Hangt vooraan op in de klas |
Klas |
Doorheen het jaar |
Kleuterschool Lagere school |
Wiskunde inoefenen via ICT |
Op een andere manier wiskunde verder inoefenen |
Klas, school |
Doorheen het jaar |
Lagere school |
LVS: wiskunde |
Test afgenomen door klasleerkracht |
Klas |
September Februari |
|
|
|
|
|