Wereldoriëntatie
in Basisschool De Bommesaar
Het onderwijs op gebied van wereldoriëntatie is maatschappijgericht. Er is aandacht voor een multiculturele samenleving en het milieu.
Bij wereldoriëntatie gaat het niet enkel om kennis en vaardigheden. Naast de doelen van de verschillende vakken gaat het ook om de doelen op sociaal -emotioneel gebied; zoals samenwerking, beleving en betrokkenheid.
Binnen wereldoriëntatie onderscheiden we twee leergebieden: ‘wetenschappen en techniek’ (natuur, techniek) en ‘mens en maatschappij’ (geschiedenis (tijd), aardrijkskunde (ruimte) en verkeer).
Om de eindtermen binnen dit leergebied te bereiken bieden we leuke en uitdagende werkvormen aan.
We willen binnen wereldoriëntatie ons onderwijs erop richten dat kinderen:
· basiscompetenties ontwikkelen die hen in staat stellen met vertrouwen zichzelf en hun omgeving steeds verder en diepgaander te exploreren;
· interesse ontwikkelen voor het leven van mensen, nu en in het verleden, hier en elders in de wereld;
· een basishouding van openheid en respect ontwikkelen tegenover natuur, mens en maatschappij;
· basisvaardigheden ontwikkelen om zelfstandig informatie te zoeken en ermee te leren omgaan.
Wereldoriëntatie
Natuur
Wie |
Wat |
Hoe |
Waar |
Wanneer |
Kleuterschool 1ste graad 2de graad 3de graad |
Bosdag: Siemkensheuvel Pollismolen Woutershof Natuurbeheerswerken |
De kinderen gaan naar het bos. |
Afhankelijk per klas |
Oktober |
Kleuterschool |
Uitstappen die in het thema voorkomen |
Bv. boerderij, boomgaard, … |
Afhankelijk per thema |
Doorheen het jaar |
2de leerjaar |
Plattelandsklassen: Breugelhoeve |
|
|
2-jaarlijks |
5de leerjaar 6de leerjaar |
Plattelandsklassen: Kinrooi |
|
|
2-jaarlijks |
5de leerjaar 6de leerjaar |
Zeeklassen |
5 dagen op zeeklassen |
Nieuwpoort |
2-jaarlijks |
Kleuterschool Lagere school |
Fruitdag |
Elke woensdag nemen de kinderen een stuk fruit mee i.p.v. een koek of boterham. |
Klas |
Elke woensdag |
Kleuterschool Lagere school |
Geen frisdranken en snoep gebruiken |
|
Klas, school |
Doorheen het jaar |
Kleuterschool Lagere school |
Sorteren op school |
|
Klas, school |
Doorheen het jaar |
4de leerjaar |
Bezoek recyclagepark tijdens de dag van de gemeentelijke diensten |
Kinderen krijgen uitleg. |
Kinrooi |
Jaarlijks |
Kleuterschool Lagere school |
Inzameling van batterijen, inktpatronen, GSM |
Er staat op elke vestiging een ton waar de kinderen de batterijen kunnen deponeren. |
School |
Doorheen het jaar |
5de leerjaar |
Seksuele Opvoeding: - Waar kom ik vandaan? - Wat gebeurt er nu met mij? |
Kinderen krijgen uitleg door de klasjuf a.d.h.v. een film (CLB) |
Klas |
Einde van het schooljaar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Techniek
Wie |
Wat |
Hoe |
Waar |
Wanneer |
1ste leerjaar |
Lessen techniek uit de methode Mundo |
Zie leerlijn |
Klas |
Doorheen het jaar |
2de leerjaar |
Lessen techniek uit de methode Mundo |
Zie leerlijn |
Klas |
Doorheen het jaar |
3de leerjaar |
De fotohouder |
Techniekmobiel |
Klas |
Jaarlijks |
4de leerjaar |
Wat(t) een aantrekking! |
Techniekmobiel |
Klas |
Jaarlijks |
5de leerjaar |
Het is me watt! |
Techniekmobiel |
Klas |
Jaarlijks |
6de leerjaar |
Steek je licht op! |
Techniekmobiel |
Klas |
Jaarlijks |
5de leerjaar 6de leerjaar |
Armband maken Appelhuisje maken |
Materiaal wordt aangeleverd door secundaire scholen |
Klas |
Jaarlijks |
5de leerjaar 6de leerjaar |
Bezoek technopolis |
De kinderen bezoeken tijdens de zeeklassen ook technopolis. |
Mechelen |
Zeeklassen (2-jaarlijks) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tijd
Wie |
Wat |
Hoe |
Waar |
Wanneer |
Lagere school |
Geschiedenislessen uit de methode Mundo |
Ieder leerjaar heeft zijn eigen handleiding |
Klas |
Doorheen het jaar |
5de en 6de leerjaar |
Bezoek aan de Ijzertoren en loopgraven (WO I) |
Rondleiding met gids |
Diksmuide |
Zeeklassen (2-jaarlijks) |
|
|
|
|
|
Ruimte
Wie |
Wat |
Hoe |
Waar |
Wanneer |
4de leerjaar
|
Ken je gemeente: bezoek aan alle kerkdorpen |
De kinderen krijgen uitleg. |
Kessenich – Geistingen – Ophoven – Kinrooi – Molenbeersel |
September |
4de leerjaar |
Bezoek gemeentelijke diensten: containerpark, gemeentehuis, politie, bib |
De kinderen krijgen uitleg. |
Kinrooi |
Jaarlijks |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verkeer
Wie |
Wat |
Hoe |
Waar |
Wanneer |
Kleuterschool Lagere school |
Leerlijn Verkeer |
Zie leerlijn |
Klas Straat Omgeving school |
Doorheen het jaar |
Lagere school |
Meester op de fiets |
De kinderen leren handig fietsen en rekening houden met obstakels of hindernissen. |
Speelplaats school |
2-jaarlijks |
Kleuterschool Lagere school |
Veiligheidsvestjes: fluovestjes |
De kinderen doen een fluovestje en/of helm op weg van en naar school. |
School |
- Verplicht: tijdens het winteruur - Bij elke uitstap met de fiets of te voet |
3de – 4de – 5de – 6de leerjaar |
Fietsparcours |
In samenwerking met de politie |
Speelplaats school Kinrooi |
3-jaarlijks |
Lagere school |
Fietsencontrole |
In samenwerking met de politie |
School |
Jaarlijks |
Kleuterschool Lagere school |
Sam, de verkeersslang |
De kinderen worden gestimuleerd om met de fiets of te voet naar school te komen. |
School |
Mei |
5de en 6de leerjaar |
Verplaatsingen met de fiets (uitstappen, exploratietochten, …) |
De kinderen gaan samen met extra vrijwilligers met de fiets naar een uitstap. |
In de omgeving van de school |
Doorheen het jaar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|