Sociale vaardigheden
in Basisschool De Bommesaar
Als school dragen we bij aan de ontwikkeling van het sociaal functioneren van jonge kinderen. We proberen de kinderen sociaal en emotioneel goed te begeleiden door een positieve ‘ontwikkelingsgrond’ te creëren, want een positief schoolklimaat werkt preventief en zorgt ervoor dat kinderen zich goed voelen.
Dit houdt in dat de kinderen een aantal inzichten, vaardigheden en attitudes verwerven in de omgang met elkaar en volwassenen. Deze visie ondersteunt de kinderen bij het geleidelijk uitbouwen van hun persoonlijk leven en hun latere functioneren in de samenleving.
Hierbij werken we aan drie specifieke domeinen, die in wisselwerking staan met elkaar, nl. relatiewijzen, gespreksconventies en samenwerking.
Relatiewijzen
Kinderen krijgen kansen om op hun niveau verschillende sociale situaties goed te kunnen inschatten en hun gedrag te kunnen aanpassen aan die situaties. En dat volgens hun eigen stijl en persoonlijkheid, rekening houdend met anderen.
Gespreksconventies
Kinderen krijgen kansen om zich te bekwamen in het communiceren met andere kinderen, leerkrachten, directie en andere volwassenen. Dit binnen een veilige schoolomgeving.
Samenwerking
Kinderen krijgen kansen om samen te spelen en leren door met elkaar in contact te treden. Dit biedt hen kansen om van elkander te leren. Hierbij ervaren ze dat samenwerken onder andere inhoudt dat regels en afspraken nageleefd moeten worden.
Sociale Vaardigheden
Wie |
Wat |
Hoe |
Waar |
Wanneer |
Kleuterschool Lagere school |
Project: Toeka |
- Schoolactiviteit per vestiging - Afhankelijk van het thema |
School |
September Januari Juni |
Kleuterschool Lagere school |
Drempelverlaging: - Thuis – 1 KK - 3 KK – 1ste LJ (+ volgen van een zwemles en turnles) - 6de LJ – S.O. (+ MEGA-lessen, ‘Op stap naar het S.O.’ + kijkdagen |
- Zie overzicht - Activiteitenkalender - 3KK: Kennismaking met zwembad – badmeester en turnleerkracht
|
School |
Doorheen het jaar |
Kleuterschool Lagere school |
Klasoverschrijdende activiteiten en projecten bv. Sinterklaasfeest, schoolfeest, pannenkoekenfeest, voorleesweek, gedichtendag, … |
|
School |
Doorheen het jaar |
Lagere school |
Screening WBV en BTH |
Afgenomen door klasleerkracht |
Klas |
November |
Lagere school |
Werken met de vriendendoos |
Klas |
Klas |
Doorheen het jaar |
Kleuterschool Lagere school |
Complimentendag |
Klas |
Klas, school |
Maart |
Kleuterschool Lagere school |
Week van de opvoeding: ouderparticipatie |
Samenwerking met opvoedingswinkel |
School |
Mei |
Kleuterschool Lagere school |
Interactieve werkvormen bv. speeddaten, binnen – en buitenkring, homogene en heterogene werkgroepen, …. |
Klas |
Klas |
Doorheen het jaar |
Kleuterschool Lagere school |
Project speelplaats + conflictenbeleid |
School |
School |
Lopende |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|