Leren leren
in Basisschool De Bommesaar
Leren leren is een levenslang ontwikkelingsproces. Het begint met het zich goed in zijn vel voelen. Houdingen zoals wil, durf, voldoende zelfvertrouwen en weerbaarheid, uithouding, inzet en nauwkeurigheid zijn belangrijk als men tot goed leren en de daarbij horende resultaten wil komen. Sommige problemen van affectieve aard (angst, stress, …) kunnen remmend werken op het leerproces.
In onze school stimuleren we het leren met hoofd, hart en handen waarbij we de kinderen de juiste leerattitudes proberen aan te leren in een positieve leercultuur.
Het is belangrijk hetgeen je leert, toe te passen in uiteenlopende situaties.
Manieren van aanpakken, oplossen en attitudes ontwikkelen, daar gaat het om.
Met andere woorden, het verwerven en verwerken van samenhangende informatie.
Dit doen we door:
- leren gebruik te maken van stappenplannen: beertjes van Meichenbaum, zoekwijzers, …
- leren verantwoordelijkheid te dragen: takenbord, tutor, …
- leren het zelfstandig werk te stimuleren en indien nodig hulp te vragen: contractwerk, hoekenwerk, huiswerk, …
- leren relevante informatie te onderscheiden van irrelevante informatie: markeren of onderstrepen wat belangrijk is, W.O. ‘Ik herhaal’, toetswijzers, …
- leren, onder begeleiding, hun lessen/toetsen/opdrachten te plannen en te organiseren: agenda, toetswijzers, …
- leren hun eigen leerproces kritisch te controleren en eventueel bij te sturen: screening WBV en BTH, smiley’s in werkboeken van taal, evaluatieformulieren Muzische Vorming, …
- leren probleemoplossend te denken en zichzelf bij te sturen
- leren conflicten op een systematische en inzichtelijke wijze op te lossen
- leren ICT-middelen te hanteren via ICT-integratie
- …
Leren houdt nooit op! |
Leren Leren
Wie |
Wat |
Hoe |
Waar |
Wanneer |
Kleuterschool |
Zelfredzaamheid stimuleren en planmatig, gestructureerd leren werken |
Wandplaten en stappenplannen: jas aandoen, toiletbezoek, handen wassen, beertjes van Meichenbaum, … |
Klas, school |
Doorheen het jaar |
Regels en afspraken visualiseren |
Foto’s, tekeningen, pictogrammen, … |
Klas, school |
Doorheen het jaar |
|
Verantwoordelijkheid leren dragen |
Takenbord, keuzebord, … |
Klas, school |
Doorheen het jaar |
|
Zelfstandigheid bevorderen |
Contractwerk, hoekenwerk, … |
Klas |
Doorheen het jaar |
|
Beschouwen en evalueren na activiteiten, opdrachten, rituelen of gebeurtenissen |
Beschouwen, evalueren, kringgesprekken, … |
Klas |
Doorheen het jaar |
|
Lagere school |
Planmatig en gestructureerd leren werken
|
Wandplaten en stappenplannen: zoekwijzers, onthoudboek, breukvragen, … |
Klas, school |
Doorheen het jaar |
Regels en afspraken visualiseren |
Foto’s, tekeningen, pictogrammen, … |
Klas, school |
Doorheen het jaar |
|
Verantwoordelijkheid leren dragen |
Takenbord, tutor, … |
Klas, school |
Doorheen het jaar |
|
Zelfstandigheid bevorderen |
Contractwerk, hoekenwerk, huiswerk, … |
Klas |
Doorheen het jaar |
|
Relevante informatie leren onderscheiden van irrelevante informatie |
Markeren of onderstrepen wat belangrijk is, W.O. ‘Ik herhaal’, toetswijzers, … |
Klas |
Doorheen het jaar |
|
|
Onder begeleiding hun lessen/toetsen/opdrachten leren plannen en organiseren |
Agenda, toetswijzers, … |
Klas |
Doorheen het jaar |
Eigen leerproces kritisch leren controleren en eventueel bij te sturen |
Screening WBV en BTH, smiley’s in werkboeken van taal, evaluatieformulieren Muzische Vorming, … |
Klas |
Doorheen het jaar |
|
Kleuterschool Lagere school |
Leren probleemoplossend denken en zichzelf bij te sturen |
Wat zou jij doen? Wat denk je zelf? Hoe zou je dat kunnen oplossen? … |
Klas, school |
Doorheen het jaar |
Leren conflicten op een systematische en inzichtelijke wijze op te lossen |
Kinderen leren om eerst zelf de conflicten op te lossen en inzien wat hun eigen aandeel is in het verhaal vooraleer ze naar de juf stappen |
Klas, school |
Doorheen het jaar |
|
Leren ICT-middelen hanteren via ICT-integratie |
Totaaltaken waarbij ICT als leermiddel kan worden gehanteerd: informatiebron, communicatiekanaal, taakuitvoering, technische vaardigheden, … |
Klas, school |
Doorheen het jaar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|