Frans
in Basisschool De Bommesaar
De kinderen van onze school zullen zich in de toekomst bewegen binnen Europa en ver daarbuiten. Ze komen er vast en zeker in aanraking met vreemde talen. Verschillende talen kunnen gebruiken, vormt een troef voor elk kind.
Als school vinden wij het belangrijk dat de kinderen op een spontane, speelse manier kennis maken met de Franse taal.
Vanaf het 5de leerjaar bieden we degelijk formeel Frans aan. Vooral omdat Frans ook onze tweede landstaal is. Frans is ook een wereldtaal, gesproken in vele landen van de wereld.
In onze school hebben de meeste kinderen weinig tot geen kennis van het Frans. We maken gebruik van kwalitatieve – en kwantitatieve differentiatie op het verwerkingsniveau van de kinderen. We houden rekening met de eindtermen en de leerplandoelen en gebruiken de Gemeenschappelijke actieve woordenlijst.
Onze school hecht groot belang aan communicatieve vaardigheden. De kinderen moeten gestimuleerd worden om te durven spreken en te communiceren in het Frans.
Leren leren zit voortdurend verweven bij het verwerven van vaardigheden, attitudes, strategieën en kennis van het Frans. De leerlingen maken tijdens het verwerven van deze taalvaardigheden geregeld gebruik van oefenplatformen.
De OVSG- toets op het einde van het zesde leerjaar is voor ons een instrument om onze onderwijskwaliteit te bewaken.
We streven ernaar om onze kinderen voldoende te prikkelen om actief met de Franse taal aan de slag te gaan.
Vandaag en in de toekomst.
Frans
Wie |
Wat |
Hoe |
Waar |
Wanneer |
5de en 6de leerjaar |
Methode: En Action |
Ieder leerjaar heeft zijn eigen handleiding |
Klas |
Doorheen het jaar |
5de en 6de leerjaar |
Gebruik van actuele woordenlijst |
|
Klas |
Doorheen het jaar |
5de en 6de leerjaar |
Samenwerking: leerkracht 6de leerjaar gaat verder op einde leerstof 5de leerjaar |
Zie document ‘Samenwerking met het 5de en 6de leerjaar’ |
Klas |
Doorheen het jaar |
6de leerjaar |
Reflecteren toets van Frans: - onmiddellijk na de toets - na het kennen van de resultaten |
Kinderen vullen blad in (2 delen). |
Klas |
Doorheen het jaar Na elke toets |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|