Taal
in Basisschool De Bommesaar
Taal is communiceren, zich verstaanbaar maken en begrepen worden. Met andere woorden: taal vormt de belangrijkste basis om te ontwikkelen.
Onze school streeft ernaar om de ontwikkelingsdoelen en eindtermen te behalen voor zoveel mogelijk kinderen. Dit doen we door een positief en veilig klasklimaat, betekenisvolle taken en een gerichte ondersteuning aan te bieden.
We willen met ons taalonderwijs jonge kinderen opvoeden tot volwassenen die in de wereld een eigen plaats innemen en een individuele, kritische bijdrage leveren.
Al voor kinderen hun eerste stappen in het basisonderwijs zetten, voltrekt zich een indrukwekkend taalleerproces. Het spreekt voor zich dat niet elk kind aankomt met dezelfde bagage. Het is de taak van ons als team om de taalvaardigheid van de kinderen te vermeerderen door met elkaar en met de leerkracht in interactie te gaan, niet alleen tijdens de lessen Nederlands, maar bij alle leergebieden. We hopen zo extra leerkansen te bieden, ook voor onze taalzwakke kinderen.
We zijn ervan overtuigd dat er bij taalvaardigheid een samenhang is tussen spreken, luisteren, lezen, en schrijven. Hedendaags taalonderwijs sluit ook aan bij het ontluikend nadenken van jonge kinderen over taal (taalbeschouwing) en over eigen en andermans taalgebruik. Voor een goede persoonlijke ontwikkeling willen we ook werken aan verschillende taalattitudes. Zoals bereid zijn om naar anderen te luisteren, voor de eigen mening uitkomen en zin hebben in het lezen.
Taal is voor alle kinderen de drempel die ze moeten overschrijden om tot ontwikkeling te kunnen komen. Wij dragen ons steentje bij om hen hierin een duwtje in de rug te geven.
Taal
Wie |
Wat |
Hoe |
Waar |
Wanneer |
Kleuterschool |
Totaalmethode: Confetti |
Iedere leeftijd heeft zijn eigen handleiding |
Klas |
Doorheen het jaar |
Kleuterschool |
Taalspellen |
Zie inventaris leermiddelen |
Klas |
Doorheen het jaar |
Kleuterschool |
Lijst woordenschat in de kleuterschool bij vaste thema’s |
Bewust omgaan met woordenschat en begrippen in de kleuterschool |
Klas |
Doorheen het jaar |
1ste leerjaar |
Methode: Ik lees met Hup |
1ste leerjaar heeft zijn eigen handleiding |
Klas |
Doorheen het jaar |
Lagere school |
Methode: Taalsignaal Anders |
Ieder leerjaar heeft zijn eigen handleiding |
Klas |
Doorheen het jaar |
Kleuterschool: per vestiging 1 vertelschort |
Gebruik van vertelschort |
Bij het aanbrengen van nieuwe woordenschat, verhaal, thema, … wordt deze interactieve aanpak gehanteerd. |
Klas |
Doorheen het jaar |
Kleuterschool
|
Gebruik van Fundels |
Nieuwe vertelvorm |
Klas |
Doorheen het jaar |
Kleuterschool Lagere school |
Gebruik van Kamishibai |
Nieuwe vertelvorm |
Klas |
Doorheen het jaar |
1ste leerjaar 2de leerjaar |
Niveaulezen |
Lezen in groepjes met leesouders |
School |
2de leerjaar: vanaf oktober 1ste leerjaar: vanaf krokusvakantie |
Kleuterschool Lagere school |
Boeken – en leeshoek in de klas |
Leesplezier stimuleren en woordenschat uitbreiden |
Klas, school |
Doorheen het jaar |
GST: kleuterschool, lagere school |
Boekenkisten |
Leesplezier stimuleren en woordenschat uitbreiden |
Klas |
1 x per maand |
KSG: lagere school |
Maandelijks bezoek aan de bib |
Om de beurt per klas naar de bib gaan, kinderen kiezen zelf een boek uit aan de hand van de vijfvingertest, … |
Klas |
1 x per maand |
3de kleuterklas Lagere school
|
Samenwerking met de bib |
Jaarlijks inschrijvingsformulier invullen door de klasleerkracht |
Klas, bib |
Afhankelijk per klas |
Kleuterschool Lagere school |
Voorleesweek |
Leesplezier stimuleren en woordenschat uitbreiden |
Klas, school |
Oktober |
Kleuterschool Lagere school |
Gedichtendag |
Op een speelse manier met taal bezig zijn |
Klas, school |
Januari |
3de kleuterklas Lagere school |
Jeugdboekenweek |
Auteurslezing |
Klas, bib |
Maart |
Kleuterschool Lagere school |
Interactieve werkvormen |
Kringgesprek, binnen – en buitenkring, tweetalgesprek, speeddaten, heterogene groepen, vertellen, interactief voorlezen, … |
Klas |
Doorheen het jaar |
1ste leerjaar |
SALTO: taalscreening |
Taaltest afgenomen in het begin van het schooljaar |
Klas |
September |
3de kleuterklas |
CITO: taal en ordenen |
Test afgenomen door zoco |
Kleine groepjes |
Oktober en maart |
Lagere school |
CITO: lezen |
Test afgenomen door zoco |
Individueel |
Oktober en maart |
Lagere school |
AVI: lezen |
Test afgenomen door zoco |
Individueel |
November Maart Juni |
Lagere school |
LVS: lezen – spelling |
Test afgenomen door klasleerkracht en zoco |
Klassikaal Individueel (lezen) |
September Februari |
5de en 6de leerjaar |
Junior Journalistenwedstrijd |
Kinderen worden aangemoedigd om een mooie tekst of gedicht te schrijven |
Klas |
Oktober Prijsuitreiking: januari |